Laten we eens kijken hoe de SimplyAir werkt. Het hart van de compressoren is vanzelf de pomp/motor. We hebben 3 verschillende type’s maar het principe is gelijk. Het is in principe een simpele wijze van lucht pompen, maar de verschillende onderdelen moeten met uiterste precisie en juiste toleranties geplaatst worden om goede en stille werking te garanderen.

Hier zien we een 550 watt motor. Rechts de inlaatkant waar het luchtfilter nog gemonteerd zit, dus vanzelfsprekend komt links de slang die naar de tank gaat. 
In het midden zit de motor in een stevig aluminium huis gemonteerd. Elke motor heeft 2 cylinders, met bovenop de luchtkamers, welke door 2 buisjes met elkaar in verbinding staan.

SA-Motor-550

Als we één van de luchtkamers demonteren, zien we een zwarte plaat, waarin 2 membranen zitten. De membranen zorgen dat de lucht de juiste kant opgaat, zodat we druk opbouwen… We zien dat alle afdichtingen met verzonken o-ringen of met ronde verzonken pakkingsets zijn afgewerkt.
Dus een lekke koppakking zult u vrijwel niet zien bij een SimplyAir 

Als ook de tussenplaat eraf gaat,  komen de cylinder en de zuiger in beeld. 
Op deze foto is ook het membraan aan de onderkant van de tussenplaat, en de o-ring koppakking goed te zien

Misschien had u hier een ander beeld bij, maar de cylinder is eigenlijk een dun metalen buis, en daarin gaat een plaatje op-en-neer met een ring eromheen. 

Hier zien we de cylinder links, en de zuiger zit nog gemonteerd…
De cylinder is met teflon materiaal bewerkt lichmetaal. De  eigenschappen zijn zeer belangrijk; weinig weerstand, goede warmteafvoer, en geen vervorming….

De zuiger is een zwartmetalen plaat, welke een teflon zuigerring klemt op de drijfstang…. 

Als we de zuiger close-up bekijken, zien we dat de zuiger-ring een opstaande rand heeft. Teflon staat erom bekend dat het zeer slijtvast is, maar mocht de ring toch nog slijten, wordt afdichting op deze manier niet minder…

Sluit Menu